Blog ten powstał z sentymentu. Z sentymentu do miasta w którym się urodziłam, a które dziś przedstawia zupełnie inne oblicze niż dawniej. Mam tu na myśli czasy, których nie mogę pamiętać, ale które bardzo działają na moją wyobraźnię. Czasy, kiedy miasto się rozwijało i było zarówno przemysłowym jak i kulturalnym miejscem dla ludzi różnych narodowości. Dawny Sosnowiec od zawsze kojarzy mi się z "Ziemią Obiecaną" Reymonta. Tu podobnie jak w Łodzi współistnieli polscy przedsiębiorcy, żydowscy sprzedawcy wszystkiego co dało się sprzedać i niemieccy przemysłowcy, którzy na długo zadecydowali o charakterze tego miasta. Nie brakowało sklepów, zakładów usługowych, kin czy restauracji. Rozwijała się oświata, kultura, również w dużej mierze za sprawą ludności napływowej. Wielokulturowe miasto tętniło życiem... Późniejsza wojenna i powojenna historia wiele zmieniła. Chciałabym aby mój blog oddał choć trochę ducha tamtych barwnych czasów

19 stycznia 2011

Piwo dobrze pielęgnowane

Dziś chciałabym zaprezentować stare sosnowieckie reklamy ze wspomnianego już wcześniej Chrześcijańskiego Informatora Zagłębia Dąbrowskiego na rok 1938 oraz niektóre zamieszczone w Książce adresowo-reklamowej i telefonicznej Zagłębia Śląsko-Dąbrowskiego dla przemysłu i handlu na rok 1924 .Przed wybuchem wojny w Sosnowcu istniało wiele barów, kawiarni, cukierni i restauracji. Każdy z tych lokali  miał swoją specyficzną klientelę. Sosnowiec by miastem nastawionym nie tylko na handel, przemysł ale również na usługi - w tym gastronomiczne - które należało efektywnie reklamować. Ta stara reklama była nie tylko efektywna, ale też efektowna, gustowna, bardzo oszczędna w środkach wyrazu i co najważniejsze nienachalna tak jak dziś.
W tych reklamach trzy rzeczy zwróciły moja szczególną uwagę:
  1. Ówczesne numery telefonów (super)
  2. Informacja o codziennych koncertach i występach artystycznych w sosnowieckich lokalach - o takich występach możemy sobie dziś co najwyżej pomarzyć
  3. Zwrot: " piwo dobrze pielęgnowane " - obawiam się, że dziś można takie spotkać wyłącznie w małych regionalnych browarach
Poniżej przykłady reklamy lokali gastronomicznych, sklepów, hurtowni  i zakładów produkcji gastronomicznej:










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz